Kajian Tempatan
Kelas : Tahun 4 Biru
Bilangan pelajar : 35 orang
Tema : 1. RUMAH SEBAGAI KEPERLUAN
ASAS MANUSIA
Topik : 1.3. Jenis-jenis rumah di Malaysia
Perincian : Rumah-rumah di Malaysia
Pengetahuan sedia ada : 1. Murid
mengetahui sejarah awal penempatan manusia, rumah di Malaysia dan Negara lain.
2. Murid berkebolehan dalam menggunakan
komputer contohnya
internet dan email.
3. Murid boleh menggunakan
perisian asas MS Powerpoint,
MS Word dan MS Excel.
Objektif pengajaran : Pada akhir
proses pengajaran dan pembelajaran diharap murid- murid dapat:
1.
Menyatakan 3 daripada 5 jenis reka bentuk rumah di Malaysia.
2. Menamakan 4 daripada 5 contoh rumah di Malaysia.
3. Menamakan 2 contoh rumah moden di Malaysia.
4. Menyelesaikan tugasan menggunakan perisian
MS Word,
MS Excel dan MS Powerpoint.
Isi-isi pelajaran : 1. Menyatakan jenis-jenis rumah di Malaysia.
2. Menamakan contoh rumah tradisional dan rumah
moden
di
Malaysia.
3.
Menyatakan rekabentuk dan keistimewaan jenis-jenis rumah.
Unsur patriotisme : 1.
Berbangga dengan nilaiestetika seni binaan rumah di Negara
kita.
2.
Bersyukur dan berbangga dengan rumah sendiri.
Media pengajaran : Komputer, projekter LCD, CD dan lembaran
kerja.
Bahan rujukan : Buku teks Kajian Tempatan Tahun 4, Huraian
Sukatan Pelajaran Tahun
4, internet.
Langkah-langkah keselamatan :
Pastikan murid-murid mengikuti peraturan penggunaan
Set induksi (5 minit) : Guru
menunjukkan slaid orang yang merempat.Guru
bertanyakan beberapa soalan kepada murid berkenaan gambar
tersebut.
Soalan-soalan yang dikemukakan:
i. Apa yang dapat anda lihat ?
ii. Siapakah orang yang ada di dalam gambar
itu ?
iii. Dimanakah dia tinggal ?
iv. Kenapa dia tinggal di sini ?
v. Adakah anda ingin menolongnya ?
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
KAEDAH
PENYAMPAIAN
|
Langkah
1
(
10 minit )
Langkah
2
(
20 minit )
|
(i) Rumah tradisional
- Rumah panjang yang terdapat
di Sarawak.
- Rumah Minangkabau yang
terdapat di Negeri Sembilan.
- Rumah Melayu Melaka yang
terdapat di Melaka.
- Rumah Bagan yang dibina
di atas air yang terdapat
di Sabah.
ii) Rumah Moden
- Banglo
- Rumah Teres
- Rumah Pangsa
- Rumah Berkembar
- Kondominium
i) Ciri-ciri rumah tradisional.
- Rekabentuk
- Keistimewaannya
ii) Ciri-ciri rumah moden
- Rekabentuk
- Keistimewaannya
- Rumah
|
Guru meminta murid-murid
Menyaksikan movie maker yang
ditayangkan melalui CD.
Guru meminta murid-murid membuat catatan
mengenai persembahan movie maker tersebut.
Maklumat yang perlu dicatat ialah
:
1. Nama rumah
2. Lokasi
Guru memanggil beberapa orang
murid untuk menulis di papan tulis dan menyatakan jenis dan nama rumah yang
terdapat di Malaysia.
Mengakses internet dan
menghasilkan tugasan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Guru meminta murid-murid
berbincang dalam kumpulan kecil (mengikut tahap kemampuan) bagi menyelesaikan
tugasan yang diberi.
Kumpulan Rumah Panjang
- Dikehendaki mencari maklumat tentang rumah panjang dari segi reka bentuk
dan keistimewaannya.
- Tulis dapatan kumpulan dalam lembaran kerja yang disediakan.
Kumpulan Rumah Minangkabau
- Dikehendaki mencari maklumat tentang rumah Minangkabau dari segi reka
bentuk dan keistimewaannya.
- Tulis dapatan kumpulan dalam lembaran kerja yang disediakan.
Kumpulan Rumah Limas
- Dikehendaki mencari maklumat tentang rumah Limas dari segi reka
bentuk dan keistimewaannya.
- Tulis dapatan kumpulan dalam lembaran kerja yang disediakan.
Kumpulan Rumah Teres
- Dikehendaki mencari maklumat tentang rumah Teres dari segi reka
bentuk dan keistimewaannya.
- Tulis dapatan kumpulan dalam lembaran kerja yang disediakan.
Kumpulan Rumah Pangsa
- Dikehendaki mencari maklumat tentang rumah Pangsa dari segi reka
bentuk dan keistimewaannya.
- Tulis dapatan kumpulan dalam lembaran kerja yang disediakan.
|
Langkah
3
(
15 minit )
|
i) Rumah Panjang
- maklumat rumah panjang dari
segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
ii) Rumah Minangkabau
- maklumat rumah Minangkabau
dari segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
iii) Rumah Limas
- maklumat rumah Limas
dari segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
iv) Rumah Teres
- maklumat rumah Teres
dari segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
v) Rumah Pangsa
- maklumat rumah Pangsa
dari segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
|
Guru meminta murid-murid memuat
turun maklumat dari internet ke MS Word.
Guru meminta setiap kumpulan
membentangkan hasil kerja masing-masing.
Wakil dari setiap kumpulan
membentangkan hasil tugasan di hadapan kelas dengan menggunakan MS Word.
Setiap kumpulan akan memurnikan
tugasan mereka dengan bimbingan guru.
|
Langkah
4
(
10 minit )
|
Latihan bertulis
(rujuk lembaran kerja)
|
Guru mengedarkan lembaran kerja
kepada murid dan rakan arahan yang berkaitan.
Semua murid menjawab soalan dalam
masa yang ditetapkan.
Semua jawapan dikumpulkan setelah
masa tamat.
Guru menyoal murid dan membimbing
mereka membuat kesimpulan pelajaran.
Akhir sekali, guru memberi
tugasan membuat buku skrap dalam kumpulan dan menyiapkannya di rumah.
|
Penutup
(
2 minit )
|
Jenis rumah di Malaysia:
i) Rumah Tradisional
ii) rumah Moden
|
Guru bersoal jawab secara lisan berkaitan
dengan jenis-jenis dan nama-nama rumah di Malaysia.
(i) Rumah Panjang
- maklumat rumah panjang dari
segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
1. Namakan tiga contoh rumah
tradisional di Malaysia yang anda telah pelajari?
2. Namakan tiga contoh rumah moden
di Malaysia yang anda telah pelajari?
3. Nyatakan tiga daripada lima jenis rekabentuk rumah di Malaysia?
4. Nyatakan tiga daripada lima keistimewaan
rumah di Malaysia?
|
Kesimpulan : Negara kita
mempunyai 2 jenis rumah iaitu rumah tradidisional dan moden. Rumah Tradisional masih mengekalkan ciri
reka bentuk masyarakat dahulu. Kebanyakkan diperbuat daripada kayu. Rumah Moden
pula mempunyai reka bentuk yang baru mengikut perkembangan semasa. Bahan utama
binaannya ialah batu-bata dan simen.
Penilaian : Guru
menilai penguasaan murid melalui maklum balas terhadap soalan lisan, hasil
kerja individu, hasil kerja kumpulan dan latihan bertulis.
Refleksi :
Murid merasa seronok aktiviti pengajaran di adakan di makmal komputer.
Murid juga merasa seronok apabila menonton berkaitan dengan bentuk rumah
pada skrin makmal komputer,
Penerapan
nilai yang positif dalam pengajaran ialah guru telah berjaya menerap
nilai-nilai positif melalui pemerhatian guru ketika proses pengajaran
dan pembelajaran di jalan kan melalui aktviti membuat buku skrap dalam
kumpulan. Nilai positif iaitu kerjasama dan bertolak ansur.
Kajian Tempatan
Kelas : Tahun 5 Biru
Bilangan pelajar : 38 orang
Tema : 3 (Mengenal Negara Kita)
Sub. Topik : Tumbuh-tumbuhan
semulajadi dan hidupan liar.
Pengetahuan sedia ada : 1.
Murid-murid mengetahui nama-nama haiwan dan tumbuh-
tumbuhan.
2. Murid
berkebolehan dalam menggunakan computer contohnya
internet.
3. Murid
boleh menggunakan perisian asas MS Power Point, MS
Word
dan MS Excel.
Objektif pengajaran : Pada akhir
proses pengajaran dan pembelajaran diharap murid-
murid dapat :
1. Menyatakan
3 daripada 5 jenis hutan semulajadi di Malaysia.
2. Menamakan 4 jenis tumbuhan daripada
5 jenis hutan semulajadi
di
Malaysia.
3. Menamakan
3 contoh hidupan liar daripada 5 jenis hutan
semulajadi
di Malaysia.
4.
Menyelesaikan tugasan menggunakan perisian MS Word, MS
Excel, MS
Power Point dan internet.
Isi-isi pelajaran : 1.
Menyenaraikan jenis tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar
yang terdapat di
Malaysia.
2. Menjelaskan
jenis habitat tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan
liar.
Unsur patriotisme : 1. Berbangga
dengan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar
yang
terdapat di Malaysia.
2. Menghargai
kepentingan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan
hidupan
liar.
Media pengajaran : Komputer,
projector LCD dan lembaran kerja.
Bahan rujukan : Peta Malaysia,
Buku Teks Kajian Tempatan tahun 5, Internet.
Langkah-langkah Keselamatan :
Memastikan murid-murid mengikuti peraturan
penggunaan komputer dengan betul.
Set Induksi (5 minit) :
-
Guru bersoal jawab dengan murid tentang gambar.
-
Persembahan movie maker sebagai bahan bantu mengajar yang mengaitkan
tajuk pelajaran.
-
Soalan-soalan yang dikemukakan :
i)
Apa yang anda dapat lihat?
ii)
Apakah nama haiwan-haiwan liar yang telah anda lihat dalam gambar
tersebut?
iii)
Namakan jenis-jenis hutan yang anda lihat?
iv)
Apakah nama tumbuhan yang anda dapat lihat dari gambar yang
ditunjukkan.
- Murid memerhati, berfikir dan
memberi maklum balas mengenai gambar yang
ditunjukkan.
Baca Selanjutnya
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
KAEDAH PENYAMPAIAN
|
Langkah
1
(15
Minit)
|
Tumbuhan Semulajadi dan hidupan
liar di Malaysia.
- Hutan Hujan Tropika
- Hutan Paya Air Masin
- Hutan Paya Air Tawar
- Hutan Gunung
- Hutan Pantai
|
Guru meminta murid-murid
menyaksikan movie maker yang di tayangkan melalui CD.
- Murid menyaksikan dan membuat
catatan mengenai persembahan movie maker untuk memahami isi pelajaran.
|
Langkah
2
(20
Minit)
|
Kumpulan Hutan Hujan
Tropika
Bincangkan langkah-langkah untuk
mengekalkan hutan hujan semulajadi supaya ia tidak pupus.
Kumpulan Hutan Paya Air
Tawar
Bincangkan langkah-langkah untuk
mengekalkan hidupan liar supaya tidak pupus.
Kumpulan Hutan
Paya Air Masin
Bincangkan langkah-langkah untuk
mengekalkan sungai supaya tidak tercemar.
Kumpulan Hutan
Gunung
Bincangkan langkah-langkah untuk
mengekalkan kawasan gunung sebagai kawasan tadahan air supaya air tidak
tercemar.
Kumpulan Hutan
Pantai
Bincangkan langkah-langkah untuk
mengekalkan kawasan supaya pantai
tidak tercemar oleh sampah sarap.
|
Guru menerangkan tentang jenis
hutan, tumbuhan dan haiwan liar menggunakan MS Power Point.
Murid membuka computer fail MS
Power Point dan MS Excel untuk menjawab soalan objektif interaktif dan
memahami tugasan yang di beri.
Perbincangan dalam kumpulan kecil
(mengikut tahap kemampuan) bagi menyelesaikan tugasan yang di beri dengan
mengakses dari internet.
|
Langkah
3
(15
Minit)
|
Kumpulan Hutan Hujan
Tropika
Membentangkan langkah-langkah
untuk mengekalkan hutan hujan semulajadi supaya ia tidak pupus.
Kumpulan Hutan Paya Air
Tawar
Membentangkan langkah-langkah
untuk mengekalkan hidupan liar supaya tidak pupus.
Kumpulan Hutan
Paya Air Masin
Membentangkan langkah-langkah
untuk mengekalkan sungai supaya tidak tercemar.
Kumpulan Hutan
Gunung
Membentangkan langkah-langkah
untuk mengekalkan kawasan gunung
sebagai kawasan tadahan air supaya air tidak tercemar.
Kumpulan Hutan
Pantai
Membentangkan langkah-langkah
untuk mengekalkan kawasan supaya
pantai tidak tercemar oleh sampah sarap.
|
Mengadakan sesi perbentangan.
Wakil daripada setiap kumpualn
membentangkan hasil tugasan di hadapan kelas dengan menggunakan MS Word.
Setiap kumpulan akan memurnikan
tugasan mereka dengan bimbingan guru.
|
Penutup
(5
Minit)
|
Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan
Hidupan Liar.
Jenis tumbuh-tumbuhan semulajadi
dan hidupan liar di Malaysia:
- Kumpulan Hutan Hujan
Tropika
- Kumpulan Hutan Paya Air Tawar
- Kumpulan Hutan
Paya Air Masin
- Kumpulan Hutan
Gunung
- Kumpulan Hutan
Pantai
|
Penilaian rakan sebaya dan guru
mengemukakan soalan secara lisan atau bersoal jawab secara lisan tentang
rumusan pelajaran hari tersebut.
Antara soalan-soalan yang
dikemukakan ialah seperti :-
1. Nyatakan 3 daripada 5 jenis
hutan semujadi di Malaysia?
2. Namakan 4 jenis tumbuhan
daripada 5 jenis hutan
semulajadi di Malaysia?
3. Namakan 3 contoh hidupan liar
daripada 5 jenis hutan
semulajadi di Malaysia?
|
Strategi Pengajaran – Kaedah
Perbincangan
Strategi
boleh diibaratkan sebagai suatu susunan pendekatan-pendekatan dan kaedah-kaedah
untuk mencapai sesuatu matlamat dengan menggunakan tenaga, masa serta kemudahan
secara optimum.
Untuk
mencapai objektif pengajaran, seseorang guru biasanya menggunakan gabungan
beberapa pendekatan serta kaedah mengajar tertentu. Rancangan gabungan
pendekatan dan kaedah serta turutan pendekatan dan kaedah itu dilaksanakan
merupakan strategi pengajaran.
Justeru
itu, di dalam menyediakan rancangan pengajaran, kami telah memilih satu
strategi yang bersesuaian dengan tahap kognitif pelajar kami iaitu kaedah
perbincangan.
Kaedah perbincangan merupakan suatu
kaedah yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik
darjah. Ia merupakan suatu kaedah yang mana pelajar-pelajar dikehendaki
memainkan peranan yang aktif dalam mengulas, menyelesaikan serta membuat
kesimpulan mengenai masalah atau isu-isu controversial. Kaedah ini dikatakan
sehaluan dengan pendekatan pengajaran yang memusatkan pelajar serta pendekatan
deduktif.
Untuk
memulakan variasi perbincangan ini, guru seharusnya menerangkan masalah atau
tajuk yang harus dibincangkan oleh
pelajar terlebih dahulu. Sebagai contoh tajuk yang hendak
diperbincangkan ialah “Tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar di
Malaysia”.selepas tajuk atau masalah dijelaskan pelajar-pelajar diminta untuk
memikirkan isi atau penyelesaian yang dikehendaki melalui pengalaman dan
pengetahuan sedia mereka.
Terdapat
beberapa panduan yang boleh diikuti untuk memastikan kaedah perbincangan
dilaksanakan dengan jayanya. Diantaranya ialah kenali pelajar perlu ada
perancangan mengenali diantara satu sama lain, menghargai semua komen dan
soalan, mengintegrasikan respon pelajar dalam perbincangan, memulakan dengan
soalan terbuka, bertanyakan soalan yang boleh memberi jawapan, elakkan pelajar
daripada hanya memberi maklumat, fungsi penyoalan, memastikan semua murid
melibatkan diri dan yang terakhirnya membuat susunan, rumusan serta sintesis.
Berdasarkan
persediaan mengajar yang telah disediakan, kaedah perbincangan telah disediakan
dalam langkah yang kedua, dimana dalam langkah tersebut murid-murid dikehendaki
berbincang dalam kumpulan kecil (mengikut tahap kemampuan) bagi menyelesaikan
tugasan yang diberi dengan mengakses dari internet.Contohnya
Kumpulan Hutan Hujan Tropika
Bincangkan langkah-langkah untuk
mengekalkan hutan hujan semulajadi supaya ia tidak pupus.
Kumpulan Hutan Paya Air Tawar
Bincangkan langkah-langkah untuk
mengekalkan hidupan liar supaya tidak pupus.
Kumpulan Hutan
Paya Air Masin
Bincangkan langkah-langkah untuk
mengekalkan sungai supaya tidak tercemar.
Kumpulan Hutan Gunung
Bincangkan langkah-langkah untuk
mengekalkan kawasan gunung sebagai kawasan tadahan air supaya air tidak
tercemar.
Kumpulan Hutan Pantai
Bincangkan langkah-langkah untuk
mengekalkan kawasan supaya pantai tidak
tercemar oleh sampah sarap.
Bila
sesuatu sesi perbincangan tamat maka setiap kumpulan diminta menghantar seorang
pelapor untuk melaporkan rumusan kumpulan masing-masing. Sebaik-baiknya semua
kumpulan diberi peluang untuk membuat laporan jika masa mengizinkan.
Pelajar-pelajar lain digalakkan untuk menyoal pelapor-pelapor jika didapati
sebarang keraguan. Akhir sekali guru boleh membuat kesimpulan atau menambahkan
isi jika perlu.
Refleksi :
Murid merasa seronok aktiviti pengajaran di
adakan di makmal komputer. Murid juga merasa seronok apabila boleh
menerokai aktiviti pembelajaran menggunakan peralatan yang ada di makmal
komputer contohnya mengakses internet sambil dibimbing oleh guru.
Selain daripada itu murid seronok apabila menonton
berkaitan dengan hidupan liar dan tumbuhan semulajadi pada skrin makmal
komputer,
Penerapan
nilai yang positif dalam pengajaran ialah guru telah berjaya menerap
nilai-nilai positif melalui pemerhatian guru ketika proses pengajaran
dan pembelajaran di jalankan melalui aktviti perbincangan dalam
kumpulan. Nilai positif iaitu kerjasama dan bertolak ansur serta berani
dan yakin pada diri sendiri ketika di minta melakukan pembentangan.
Mata Pelajaran :Dunia Sains dan Teknologi
Kelas :1Merah
Masa :10.30-11.30pagi
(1 Jam)
Bilangan Murid :40 orang
Tajuk :Tumbuh-tumbuhan
Objektif Pembelajaran :Di akhir pengajaran murid-murid dapat:
1. Mengetahui
bagaimana pokok ditanam.
2. Mengetahui
cara-cara menanam pokok.
3. Menyedari
bahawa tumbuhan adalah ciptaan Tuhan.
Konsep/Hukum teori :Dapat mengetahui cara-cara
menanam pokok dan
menyedari bahawa tumbuh-tumbuhan
adalah
ciptaan Tuhan.
Bahan, peralatan dan bahan sumber :
1. Carta
cara-cara menanam pokok.
2. Tanah,
baja, biji benih, keratan batang, daun, air dan penyodok kecil dan sarung
tangan.
Langkah berjaga-jaga: Murid-murid diingatkan
supaya mematuhi arahan guru semasa
menjalankan aktiviti menanam pokok dan menggunakan
peralatan dengan betul.
Fasa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil idea
(5
min)
|
Mengetahui
bagaimana tumbuhan ditanam, contohnya melalui biji benih, keratan batang dan
daun.
|
Guru
bertanya tentang pokok ditanam dan mengemukakan soalan, contohnya :
bagaimanakah pokok ini ditanam? dan lain-lain.
|
Murid-murid
melihat carta yang ditunjukkan.
|
Murid-murid
menjalankan aktiviti di Makmal Sains.
|
Menstruktur
semula
(40
min)
|
Mengetahui
cara-cara menanam pokok.
|
Guru
menunjukkan cara-cara menanam pokok betik dan pokok serai.
Guru
membahagikan murid-murid kepada 8 kumpulan.
Guru
mengedarkan bahan-bahan dan peralatan tanaman kepada setiap kumpulan.
|
Murid-murid
melihat tunjukcara guru.
Murid-murid
berada dalam kumpulan dan mendengar penerangan.
|
Murid-murid
akan bersoal jawab dengan guru setelah melihat tunjukcara guru.
|
Aplikasi
Idea
(10
min)
|
Mempelajari
cara-cara menanam pokok daripada anak
pokok, biji benih, keratan batang dan daun.
|
Guru
melihat aktiviti murid menanam pokok
mengikut kumpulan.
|
Murid-murid
menanam pokok secara berkumpulan samada dengan biji benih, anak pokok,
keratan batang atau daun.
|
Murid-murid
aktif mengambil bahagian dalam aktiviti kumpulan
|
Refleksi/
Penutup
(5min)
|
Mengetahui
bagaimana pokok ditanam.
|
Guru
menerangkan giliran tugas menyiram tanaman mengikut giliran dalam kumpulan.
|
Murid-murid
akan mematuhi arahan giliran tugas
supaya pokok tumbuh dengan subur.
|
Murid-murid
akan memerhatikan pertumbuhan tanaman mereka setiap hari.
|
Refleksi selepas
pengajaran.
1 .
(A)
Perkara yang baik dalam pengajaran.
1.1
Suasana
pembelajaran di luar bilik darjah.
Pendekatan
pengajaran di luar bilik darjah (Taman Sains Sekolah) telah berjaya merangsang
minat murid untuk memahami isi pelajaran pada kadar maksima. Kaedah pembelajaran
seperti ini telah berjaya membawa murid menerokai alam semula jadi yang
sebenar.Murid kelihatan sangat seronok untuk belajar dan memberi komitmen yang
sangat baik kepada guru bagi menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran ini.
Dalam situasi ini murid dapat melihat, menyentuh dan mengalami sendiri maksud
isi pelajaran seperti menyentuh daun,batang,bunga,buah dan biji serta murid
berpeluang menanam sendiri tumbuhan di sekolah dan di rumah.
1.2
Penerapan
nilai yang positif dalam pengajaran dan pembelajaran.
Dalam
pengajaran dan pembelajaran tajuk ini guru telah berjaya menerapkan nilai-nilai
positif melalui pemerhatian guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran
berjalan.Contoh nilai yang berjaya diterap ialah konsep kerjasama dalam
kumpulan seperti mereka memberi komitmen yang baik di antara ahli kumpulan
semasa aktiviti menanam pokok.
Contoh
nilai seterusnya ialah mematuhi arahan guru. Murid-murid kelihatan berdisiplin
dan mematuhi setiap arahan guru seperti larangan guru memetik sebarang tumbuhan
yang ada di Taman Sains.
Guru
juga berjaya menerap nilai bersyukur
seperti menghargai sumbangan alam sekitar kepada kehidupan manusia dan
keseimbangan alam.
1 (B) Perkara yang boleh dibaiki.
1.3
Masa
pengajaran yang kurang sesuai.
Memandangkan
masa pengajaran dan pembelajaran ini berjalan pada pukul 10.30 -11.30 pada
setiap minggu, tumpuan murid kurang kerana keadaan cuaca di Taman Sains yang
agak panas.
2.Pengajaran guru boleh dibaiki dengan cara :
2.1 Guru menetapkan masa ketika aktiviti di Taman Sains
mengelakkan murid
berada lama di Taman Sains terutama ketika cuaca panas.
berada lama di Taman Sains terutama ketika cuaca panas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan