RANCANGAN TAHUNAN
PENDIDIKAN
SIVIK
DAN
KEWARGANEGARAAN
TAHUN
6
3 aspek objektif :-
Objektif Pengetahuan:
i.
Mengenal pasti tingkah laku yang boleh menyumbang terhadap pembangunan watak
yang mulia.
ii.
Menerangkan peranan dan tanggungjawab anggota keluarga ke arah pembinaan
keluarga yang bahagia.
iii.
Menjelaskan kepentingan hidup bersama secara harmoni.
iv.
Memahami pelbagai agama, tradisi dan budaya masyarakat Malaysia.
v.
Menerangkan sistem kerajaan Malaysia dan sumbangan pemimpin negara.
vi.
Mengenal pasti cabaran dan ancaman dalam masyarakat.
Objektif Kemahiran:
i.
Mengurus diri dengan baik dan bertanggungjawab.
ii.
Mengamalkan kesederhanaan dalam tingkah laku.
iii.
Berinteraksi secara sopan dengan anggota keluarga, rakan dan masyarakat.
iv.
Belajar hidup bersama untuk kesejahteraan diri dan masyarakat.
v.
Menyertai aktiviti masyarakat untuk kebaikan bersama.
vi.
Menangani konflik diri, keluarga dan rakan.
vii.
Membuat keputusan yang bijak dengan mengambil kira kepentingan diri dan orang
lain.
Objektif Nilai:
i.
Mempunyai keyakinan terhadap kebolehan diri.
ii.
Menghargai sumbangan ibu bapa dan anggota keluarga.
iii.
Menghormati kaum dan budaya lain.
iv.
Menyayangi alam sekitar.
v.
Menunjukkan semangat kekitaan.
vi.
Menghormati pemimpin dan menghargai jasa mereka.
vii.
Menunjukkan perasaan bangga dan cintai akan negara.
*** Berikut merupakan
0bjektif umum PSK dan dalam menulis objektif pencapaian P&P sila rujuk buku
teks PSK
*** PROJEK KEWARGANEGARAAN
boleh bermula penggal pertama sila rujuk edaran panduan PSK
MINGGU
|
TEMA
|
UNIT / TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
RUJUKAN
|
PENGGAL PERTAMA
|
||||
1 – 4
|
1. SAYANGI
DIRI
|
1. HAK DAN TANGGUNGJAWAB KANAK-KANAK
-
Kehidupan
-
Perlindungan
-
Perkembangan
-
Penyertaan
|
i. Menerangkan hak dan tanggungjawab kanak-kanak
ii. Mengamalkan hak dan tanggungjawab kanak-kanak
iii. Menghormati hak dan tanggungjawab kanak-kanak
iv. Menghargai hak dan tanggungjawab kanak-kanak
|
Teks m.s 1 – 11
Aktiviti 1A, 1B, 1C,
1D, & 1E
|
5 – 7
|
2. SAYANGI KELUARGA
|
2. KELUARGA YANG HARMONI MENGIKUT PERSPEKTIF PELBAGAI AGAMA DAN
KEPERCAYAAN
- Agama
-
Kepercayaan
|
i. Menghuraikan konsep keharmonian keluarga mengikut perspektif pelbagai
agama
ii. Menjalinkan hubungan yang erat dengan anggota keluarga seperti mana tuntutan agama
iii. Menyayangi ibu bapa dan anggota keluarga seperti mana tuntutan agama
iv. Menghormati anggota keluarga
|
Teks m.s 12 – 22
Aktiviti 2A, 2B, 2C, 2D,
& 2E
|
8 – 10
|
3. HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN
MASYARA
KAT
|
3.TANGGUNGJAWAB TERHADAP ALAM SEKITAR
-
Harta benda sekolah
-
Kemudahan awam
|
i. Menjelaskan kepentingan kemudahan awam kepada masyarakat
v. Menjaga kemudahan awam dan persekitaran
vii. Menghargai harta benda sekolah dan kemudahan awam
|
Teks m.s 23 – 32
Aktiviti 3A, 3B, 3C, 3D,
& 3E
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
14 – 21 MAC 2010 [9 HARI]
|
||||
11-14
|
3. HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN
MASYARA
KAT
|
4. PEMELIHARAAN KEBERSIHAN DAN KECERIAAN PERSEKITARAN
-
Kawasan sekolah
-
Kawasan persekitaran
|
i. Menjelaskan kepentingan kemudahan awam kepada masyarakat
ii. Menghuraikan carta menjaga kebersihan dan keceriaan persekitaran
iv. Melibatkan diri dalam penjagaan kemudahan awam dan persekitaran
viii. Berbangga dengan kebersihan dan keceriaan persekitaran
|
Teks m.s 33 – 44
Aktiviti 4A, 4B, 4C, 4D,
& 4E
|
15-18
|
5. PERANAN AGENSI TEMPATAN
-
Bomba dan penyelamat
-
Majlis Daerah
-
Rukun Tetangga
|
iii. Menjelaskan peranan agensi tempatan
vi. Menunjukkan sikap bertanggungjawab terhadap agensi tempatan
ix. Menghargai peranan agensi Tempatan
|
Teks m.s 41 – 48
Aktiviti 5A, 5B, 5C,
5D, & 5E
|
|
19
|
ULANGKAJI
|
|||
20-21
|
PEPERIKSAAN PENGGAL
PERTAMA
|
|||
CUTI PENGGAL PERTAMA
|
MINGGU
|
TEMA
|
UNIT / TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
RUJUKAN
|
PENGGAL KEDUA
|
||||
1-4
|
4. KENALI BUDAYA MALAYSIA
|
6. KENALI DAN APREASIASI BUDAYA MALAYSIA
-
Agama dan kepercayaan
-
Adat resam
-
Perayaan
|
i. jelaskan kepelbagaian warisan budaya Malaysia
ii. huraikan kepentingan mengekalkan kepelbagaian warisan biudaya
Malaysia
iv. bersama dalam masyarakat pelbagai kaum
vii. ormati amalan budaya kaum
|
Teks m.s 41 – 48
Aktiviti 5A, 5B, 5C,
5D, & 5E
|
5-10
|
7. TANGGUNGJAWAB MENGEKALKAN KEPELBAGAIAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA
-
Diri
-
Keluarga
-
Sekolah
|
iii. atkan diri dalam usaha mengekalkan
kepelbagaian warisan budaya Malaysia
v. Menghargai kepelbagaian warisan budaya Malaysia
vi. Berbangga dengan keunikan dan kepelbagaian budaya Malaysia
viii. Menghormati kepelbagaian warisan budaya Malaysia
|
Teks m.s 41 – 48
Aktiviti 5A, 5B, 5C,
5D, & 5E
|
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA
|
||||
11-13
|
5.
MALAYSIA NEGARAKU
|
8. PERJUANGAN TOKOH-TOKOH KEBANGGAAN NEGARA
-
Kemerdekaan 1957
-
Pembentukan Malaysia 1963
|
i. Menghuraikan perjuanagan tokoh-tokoh kemerdekaan dan pembentukan
Malaysia.
iii. Mencontohi semangat perjuangan tokoh kemerdekaan.
v. Menghormati dan menghargai peranan pemimpin negara.
|
Teks m.s 41 – 48
Aktiviti 5A, 5B, 5C,
5D, & 5E
|
14-16
|
9. TANGGUNGJAWAB MENGEKALKAN KEMERDEKAAN
-
Semangat Patriotik
-
Perpaduan rakyat
-
Keharmonian dan keselamatan negara
|
ii. Menjelaskan tanggungjawab sebagai warganegara untuk mengekalkan
kemerdekaan negara
iv. Mengamalkan tingkah laku patriotik
vi. Berbangga dengan kemerdekaan negara
|
Teks m.s 41 – 48
Aktiviti 5A, 5B, 5C,
5D, & 5E
|
|
17-19
|
6. SEDIA HADAPI CABARAN
|
10. HIDUP SIHAT DANCERGAS
-
Menjauhi gejala sosial
-
Ponteng
-
Vandalisme
-
Buli
-
Gaya hidup sihat
|
i. Menghuraikan gaya hidup sihat
ii. Menjelaskan kepentingan diri untuk menjauhi gejala social
iii. Membuat keputusan bijak untuk mengelakkan daripada pengaruh budaya
negatif
iv. Mengamalkan budaya hidup sihat
v. Menghargai budaya hidup sihat
|
Teks m.s 41 – 48
Aktiviti 5A, 5B, 5C,
5D, & 5E
|
20
|
ULANGKAJI
|
|||
21
|
PEPERIKSAAN PENGGAL KEDUA
|
|||
CUTI AKHIR TAHUN
|
Perhatian : Untuk menulis Tajuk Kecil dan Objektif
Pencapaian Sila rujuk Buku TEKS PSK
RANCANGAN TAHUNAN
PENDIDIKAN
SIVIK
DAN
KEWARGANEGARAAN
TAHUN
5
3 aspek objektif :-
Objektif Pengetahuan:
i.
Mengenal pasti tingkah laku yang boleh menyumbang terhadap pembangunan watak
yang mulia.
ii.
Menerangkan peranan dan tanggungjawab anggota keluarga ke arah pembinaan
keluarga yang bahagia.
iii.
Menjelaskan kepentingan hidup bersama secara harmoni.
iv.
Memahami pelbagai agama, tradisi dan budaya masyarakat Malaysia.
v.
Menerangkan sistem kerajaan Malaysia dan sumbangan pemimpin negara.
vi.
Mengenal pasti cabaran dan ancaman dalam masyarakat.
Objektif Kemahiran:
i.
Mengurus diri dengan baik dan bertanggungjawab.
ii.
Mengamalkan kesederhanaan dalam tingkah laku.
iii.
Berinteraksi secara sopan dengan anggota keluarga, rakan dan masyarakat.
iv.
Belajar hidup bersama untuk kesejahteraan diri dan masyarakat.
v.
Menyertai aktiviti masyarakat untuk kebaikan bersama.
vi.
Menangani konflik diri, keluarga dan rakan.
vii.
Membuat keputusan yang bijak dengan mengambil kira kepentingan diri dan orang
lain.
Objektif Nilai:
i.
Mempunyai keyakinan terhadap kebolehan diri.
ii.
Menghargai sumbangan ibu bapa dan anggota keluarga.
iii.
Menghormati kaum dan budaya lain.
iv.
Menyayangi alam sekitar.
v.
Menunjukkan semangat kekitaan.
vi.
Menghormati pemimpin dan menghargai jasa mereka.
vii.
Menunjukkan perasaan bangga dan cintai akan negara.
*** Berikut merupakan
0bjektif umum PSK dan dalam menulis objektif pencapaian P&P sila rujuk buku
teks PSK
*** Projek Kewarganegaraan
boleh bermula penggal pertama sila rujuk edaran panduan PSK
MINGGU
|
TEMA
|
UNIT / TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
RUJUKAN
|
PENGGAL PERTAMA
|
||||
1 – 3
|
1.
SAYANGI DIRI
|
1. HIDUP BERDISIPLIN
-
Budi pekerti
-
Adab
-
Peraturan
|
i. Menjelaskan kepentingan cara mendisiplinkan diri
iv. Melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti di rumah dan sekolah
v. Berdisiplin dan mempunyai integriti diri
|
Teks m.s 1 – 9
Aktiviti 1A, 1B, 1C,
1D, & 1E
|
4 - 6
|
2. MASA AMAT BERHARGA
-
Di rumah
-
Di sekolah
|
ii. Menghuraikan kepentingan dan pengurusan masa
iii. Mengurus diri dan masa secara bertanggungjawab
vi. Menghargai masa
|
Teks m.s 10 – 19
Aktiviti 2A, 2B, 2C, 2D,
& 2E
|
|
7 - 9
|
2. SAYANGI KELUARGA
|
3. TANGGUNGJA-
WABKU TERHADAP KELUARGA
|
i. Menjelaskan peranan dan tanggungjawab anggota keluarga asas
iii. Mengamalkan tatasusila dalam hubungan yang erat dengan anggota
keluarga
iv. Menunjukkan sikap bertanggungjawab sebagai anggota keluarga
|
Teks m.s 20 – 30
Aktiviti 3A, 3B, 3C, 3D,
& 3E
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
|
||||
10 - 12
|
2. SAYANGI KELUARGA
|
4. HUBUNGAN KELUARGA KEMBANGAN
|
ii. Menghuraikan kepentingan menjalinkan hubungan baik dengan anggota
keluarga kembangan
iv. Menghormati dan menghargai ibu bapa dan anggota keluarga
|
Teks m.s 31 – 40
Aktiviti 4A, 4B, 4C, 4D,
& 4E
|
13 - 15
|
3.
HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT
|
5. KENALI JIRAN TETANGGA
-
Hidup harmoni dengan jiran
-
Mengenali keluarga jiran
-
Memahami cara hidup jiran
-
Menghormati agama dan budaya jiran
-
Menganggap jiran seperti keluarga sendiri
|
i. Menjelaskan kepentingan semangat kejiranan dipupuk dikalangan anggota
masyarakat
v. Menghormati jiran tetangga
vi. Peka terhadap isu dan masalah yang boleh menjejaskan kesejahteraan
masyarakat
|
Teks m.s 41 – 48
Aktiviti 5A, 5B, 5C,
5D, & 5E
|
16-18
|
6. HIDUP BERMUAFAKAT
-
Gotong royong
-
Rumah terbuka
-
Sukaneka
-
Riadah
|
ii. Menghuraikan faedah aktiviti kejiranan pada masyarakat dan negara
iii. Menyertai aktiviti masyarakat setempat
iv. Mengamalkan sikap yang baik untuk menjaga imej masyarakat
|
Teks m.s 49 – 55
Aktiviti 6A, 6B, 6C, 6D,
& 6E
|
|
19
|
ULANGKAJI
|
|||
20-21
|
PEPERIKSAAN PENGGAL
PERTAMA
|
|||
CUTI PENGGAL PERTAMA
|
MINGGU
|
TEMA
|
UNIT / TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
RUJUKAN
|
PENGGAL KEDUA
|
||||
1-3
|
4.
KENALI BUDAYA MALAYSIA
|
7.
HARGAI WARISAN
BUDAYA
MALAYSIA
-
Seni tari dan muzik
-
Bahasa dan dialek
|
i. Mengenal pasti pelbagai warisan budaya masyarakat
v. Mengapreasiasi dan berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia
vi. Menerima dan menghormati amalan budaya kaum lain
|
Teks m.s 56 – 64
Aktiviti 7A, 7B, 7C, 7D,
& 7E
|
4-5
|
8. ADAB SOSIAL BUDAYA MALAYSIA
-
Adab berpakaian
-
Adab menziarah
|
ii. Menjelaskan adab-adab social warisan budaya dan kepentingannya
iii. Mengamalkan adab social warisan budaya
iv. Hidup bersama dalam masyarakat pelbagai kaum
|
Teks m.s 65 – 76
Aktiviti 8A, 8B, 8C, 8D,
& 8E
|
|
6-9
|
5. MALAYSIA NEGARAKU
|
9. SISTEM
PEMERINTAHAN NEGARA KITA
-
Maksud kerajaan
-
Peranan kerajaan
-
Peranaan rakyat sebagai warganegara
|
i. Mengenalpasti peranan dan tanggungjawab warganegara
iii. Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara
iv. Memberi sumbangan kepada pembangunan negara
vi. Menghargai peranan kerajaan dalam pembangunan negara
|
Teks m.s 77 – 88
Aktiviti 9A, 9B, 9C, 9D,
& 9E
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA
|
||||
10-14
|
5. MALAYSIA NEGARAKU
|
10. KENALI DAN HORMATI PEMIMPIN NEGARA KITA
-
DYMM Seri Paduka Baginda Ynag Di-Pertuan Agong
-
Sultan/Raja/Yang Dipertuan Besar /Tuan Yang Terutama
-
Perdana Menteri
-
Menteri Besar/ Ketua Menteri
-
Wakil Rakyat
-
Penghulu/Ketua Masyarakat
|
ii. Menjelaskan sistem pemerintahan kerajaan Malaysia.
v. Menghormati pemimpin negara.
vii. Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada raja dan negara.
|
Teks m.s 89 – 99
Aktiviti 10A, 10B, 10C,
10D, 10E, & 10F
|
15-19
|
6.
SEDIA HADAPI CABARAN
|
11. PERIBADI TERPUJI DISANJUNG TINGGI
-
Kerohanian dan keimanan
-
Pertuturan dan tingkah laku mulia
-
Ketahanan diri
-
Kecerdasan Emosi (EQ) dan intelek
-
Usaha meneruskan kecemerlangan
|
i. Mengenal pasti cirri-ciri Peribadi terpuji
ii. Mengamalkan cirri-ciri Peribadi terpuji untuk kejayaan diri
iii. Membina ketahanan diri untuk menghadapi cabaran
iv. Membentuk sahsiah dan emosi yang positif
v. Berusaha untuk meningkatkan peribadi terpuji
|
Teks m.s 100 – 110
Aktiviti 11A, 11B, 11C,
11D, & 11E
|
20
|
ULANGKAJI
|
|||
21
|
PEPERIKSAAN PENGGAL KEDUA
|
|||
CUTI AKHIR TAHUN
|
Perhatian : Untuk menulis Tajuk Kecil dan Objektif
Pencapaian Sila rujuk Buku TEKS PSK
RANCANGAN TAHUNAN
PENDIDIKAN
SIVIK
DAN
KEWARGANEGARAAN
TAHUN
4
3 aspek objektif :-
Objektif Pengetahuan:
i.
Mengenal pasti tingkah laku yang boleh menyumbang terhadap pembangunan watak
yang mulia.
ii.
Menerangkan peranan dan tanggungjawab anggota keluarga ke arah pembinaan
keluarga yang bahagia.
iii.
Menjelaskan kepentingan hidup bersama secara harmoni.
iv.
Memahami pelbagai agama, tradisi dan budaya masyarakat Malaysia.
v.
Menerangkan sistem kerajaan Malaysia dan sumbangan pemimpin negara.
vi.
Mengenal pasti cabaran dan ancaman dalam masyarakat.
Objektif Kemahiran:
i.
Mengurus diri dengan baik dan bertanggungjawab.
ii.
Mengamalkan kesederhanaan dalam tingkah laku.
iii.
Berinteraksi secara sopan dengan anggota keluarga, rakan dan masyarakat.
iv.
Belajar hidup bersama untuk kesejahteraan diri dan masyarakat.
v.
Menyertai aktiviti masyarakat untuk kebaikan bersama.
vi.
Menangani konflik diri, keluarga dan rakan.
vii.
Membuat keputusan yang bijak dengan mengambil kira kepentingan diri dan orang
lain.
Objektif Nilai:
i.
Mempunyai keyakinan terhadap kebolehan diri.
ii.
Menghargai sumbangan ibu bapa dan anggota keluarga.
iii.
Menghormati kaum dan budaya lain.
iv.
Menyayangi alam sekitar.
v.
Menunjukkan semangat kekitaan.
vi.
Menghormati pemimpin dan menghargai jasa mereka.
vii.
Menunjukkan perasaan bangga dan cintai akan negara.
*** Berikut merupakan 0bjektif
umum PSK dan dalam menulis objektif pencapaian P&P sila rujuk buku teks PSK
*** Projek Kewarganegaraan
boleh bermula penggal pertama sila rujuk edaran panduan PSK
Minggu
|
Tema
|
Unit / Tajuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Catatan/Rujukan
|
PENGGAL PERTAMA
|
||||
1 - 3
|
1.
SAYANGI
DIRI
|
1. MENGENAL DIRI
- Kekuatan dan kelemahan
- Cara mengukuhkan kekuatan dan memperbaiki kelemahan diri
|
i.
Menyenaraikan tingkah laku yang boleh menyumbang ke
arah pembangunan watak yang mulia.
ii.
Berdisiplin dan mempunyai integriti diri.
iii.
Menunjukkan keyakinan dan keupayaan mengembangkan
potensi diri .
|
Teks m.s 2 – 9
Aktiviti 1A, 1B, 1C, 1D,
& 1E
|
4 - 6
|
2. PENGURUSAN DIRI
- Kesihatan
- Penampilan diri
|
iv.
Mengamalkan gaya hidup sihat.
v.
Menguruskan diri secara bertanggungjawab.
|
Teks m.s 11 – 22
Aktiviti 2A, 2B, 2C, 2D,
2E & 2F
|
|
7 - 9
|
3. MENGENAL KELUARGA SENDIRI
-Keluarga asas
-Keluarga kembangan
|
i.
Mengenal pasti latar belakang anggota keluarga.
ii.
Menunjukkan kasih sayang terhadap ibu bapa dan anggota
keluarga.
iii.
Menghormati dan menghargai ibu bapa dan anggota
keluarga.
iv.
Menghormati dan menghargai ibu bapa dan anggota
keluarga.
|
Teks m.s 25 – 34
Aktiviti 3A, 3B, 3C, 3D,
& 3E
|
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
|
||||
10 - 13
|
3. HIDUP BERSAMA
DI
SEKOLAH
DAN
MASYARAKAT
|
4. INTERAKSI DENGAN KOMUNITI SEKOLAH
-
Murid dengan rakan, guru, kakitangan sekolah, ahli jawatan kuasa
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), pekerja kantin dan pelawat
sekolah.
|
i.
Menjelaskan kepentingan berinteraksi secara sopan
dengan komuniti sekolah.
ii.
Berperanan sebagai warga sekolah yang bertanggungjawab.
iii.
Menerima dan menghormati perbezaan, kebolehan dan pendapat di kalangan komuniti
sekolah.
iv.
Memberi sumbangan dalam membina sekolah penyayang.
|
Teks m.s 36 – 44
Aktiviti 4A, 4B, 4C, 4D,
& 4E
|
14 - 18
|
4. KENALI
BUDAYA
MALAYSIA
|
5. KENALI DAN APRESIASI WARISAN BUDAYA MALAYSIA
- Pakaian
- Makanan
|
i.
Menjelaskan kepelbagaian warisan budaya Malaysia.
ii.
Menghuraikan adab sosial budaya Malaysia dan
kepentingnya.
iii.
Hidup bersama-sama dalam masyarakat berbilang kaum.
iv.
Mengapresiasi warisan budaya sendiri.
v.
Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia.
vi.
Menerima dan menghormati amalan budaya kaum lain.
|
Teks m.s 47 – 54
Aktiviti 5A, 5B, 5C,
& 5D
|
19
|
ULANGKAJI
|
|||
20-21
|
PEPERIKSAAN PENGGAL
PERTAMA
|
|||
CUTI PENGGAL PERTAMA
|
Minggu
|
Tema
|
Unit / Tajuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Catatan/Rujukan
|
PENGGAL KEDUA
|
||||
1-4
|
4. KENALI
BUDAYA
MALAYSIA
|
6. KENALI DAN APRESIASI ADAB SOSIAL WARISAN BUDAYA MALAYSIA
- Adab makan
- Adab berinteraksi
|
i.
Menjelaskan kepelbagaian warisan budaya Malaysia.
ii.
Menghuraikan adab sosial budaya Malaysia dan
kepentingnya.
iii.
Hidup bersama-sama dalam masyarakat berbilang kaum.
iv.
Mengapresiasi warisan budaya sendiri.
v.
Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia.
vi.
Menerima dan menghor -
mati amalan budaya
kaum
lain.
|
Teks m.s 55 – 63
Aktiviti 6A, 6B, 6C, 6D,
6E, & 6F
|
5-10
|
5.
MALAYSIA
NEGARAKU
|
7. KENALI MALAYSIA
- Lokasi
- Negeri-negeri yang
membentuk Malaysia
- Pusat Pentadbiran
- Penduduk
|
i.
Menjelaskan kepentingan identiti negara.
ii.
Melibatkan diri dalam aktiviti patriotik.
iii.
Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada
Malaysia.
iv.
Menghargai dan bersyukur hidup dalam negara yang aman
dan makmur.
|
Teks m.s 66 – 73
Aktiviti 7A, 7B, 7C, 7D,
& 7E
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA
4-12 SEPTEMBER 2010 [9 HARI]
|
||||
11-15
|
5.
MALAYSIA
NEGARAKU
|
8. BERBANGGA
DENGAN IDENTITI NEGARA
- Rukun Negara
- Jalur Gemilang
- Lagu Negaraku
- Jata Negara
- Bunga kebangsaan
- Bahasa kebangsaan
|
v.
Menjelaskan kepentingan identiti negara.
vi.
Melibatkan diri dalam aktiviti patriotik.
vii.
Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada
Malaysia.
viii.
Menghargai dan bersyukur hidup dalam negara yang aman
dan makmur.
|
Teks m.s 74 – 86
Aktiviti 8A, 8B, 8C, 8D,
& 8E
|
16-19
|
6. SEDIA
HADAPI
CABARAN
|
9. MEMBINA BUDAYA CEMERLANG UNTUK MASA DEPAN
- Tingkah laku sosial yang baik
- Kemahiran belajar
- Kreatif
- Daya saing
- Kemahiran teknologi
|
i.
Menghuraikan kepentingan disiplin diri untuk mencapai
kejayaan.
ii.
Mengamalkan budaya cemerlang untuk kemajuan diri.
iii.
Menyedari kepentingan ketahanan diri dalam menghadapi
cabaran.
|
Teks m.s 88 – 95
Aktiviti 9A, 9B, 9C, 9D,
&
9E
|
20
|
ULANGKAJI
|
|||
21
|
PEPERIKSAAN PENGGAL KEDUA
|
|||
CUTI AKHIR TAHUN
|
Perhatian : Untuk menulis Tajuk Kecil dan Objektif Pencapaian Sila rujuk Buku TEKS PSK
Tiada ulasan:
Catat Ulasan