Kajian Tempatan
Kelas : Tahun 4 Biru
Bilangan pelajar : 35 orang
Tema : 1. RUMAH SEBAGAI KEPERLUAN
ASAS MANUSIA
Topik : 1.3. Jenis-jenis rumah di Malaysia
Perincian : Rumah-rumah di Malaysia
Pengetahuan sedia ada : 1. Murid
mengetahui sejarah awal penempatan manusia, rumah di Malaysia dan Negara lain.
2. Murid berkebolehan dalam menggunakan
komputer contohnya
internet dan email.
3. Murid boleh menggunakan
perisian asas MS Powerpoint,
MS Word dan MS Excel.
Objektif pengajaran : Pada akhir
proses pengajaran dan pembelajaran diharap murid- murid dapat:
1.
Menyatakan 3 daripada 5 jenis reka bentuk rumah di Malaysia.
2. Menamakan 4 daripada 5 contoh rumah di Malaysia.
3. Menamakan 2 contoh rumah moden di Malaysia.
4. Menyelesaikan tugasan menggunakan perisian
MS Word,
MS Excel dan MS Powerpoint.
Isi-isi pelajaran : 1. Menyatakan jenis-jenis rumah di Malaysia.
2. Menamakan contoh rumah tradisional dan rumah
moden
di
Malaysia.
3.
Menyatakan rekabentuk dan keistimewaan jenis-jenis rumah.
Unsur patriotisme : 1.
Berbangga dengan nilaiestetika seni binaan rumah di Negara
kita.
2.
Bersyukur dan berbangga dengan rumah sendiri.
Media pengajaran : Komputer, projekter LCD, CD dan lembaran
kerja.
Bahan rujukan : Buku teks Kajian Tempatan Tahun 4, Huraian
Sukatan Pelajaran Tahun
4, internet.
Langkah-langkah keselamatan :
Pastikan murid-murid mengikuti peraturan penggunaan
Set induksi (5 minit) : Guru
menunjukkan slaid orang yang merempat.Guru
bertanyakan beberapa soalan kepada murid berkenaan gambar
tersebut.
Soalan-soalan yang dikemukakan:
i. Apa yang dapat anda lihat ?
ii. Siapakah orang yang ada di dalam gambar
itu ?
iii. Dimanakah dia tinggal ?
iv. Kenapa dia tinggal di sini ?
v. Adakah anda ingin menolongnya ?
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
KAEDAH
PENYAMPAIAN
|
Langkah
1
(
10 minit )
Langkah
2
(
20 minit )
|
(i) Rumah tradisional
- Rumah panjang yang terdapat
di Sarawak.
- Rumah Minangkabau yang
terdapat di Negeri Sembilan.
- Rumah Melayu Melaka yang
terdapat di Melaka.
- Rumah Bagan yang dibina
di atas air yang terdapat
di Sabah.
ii) Rumah Moden
- Banglo
- Rumah Teres
- Rumah Pangsa
- Rumah Berkembar
- Kondominium
i) Ciri-ciri rumah tradisional.
- Rekabentuk
- Keistimewaannya
ii) Ciri-ciri rumah moden
- Rekabentuk
- Keistimewaannya
- Rumah
|
Guru meminta murid-murid
Menyaksikan movie maker yang
ditayangkan melalui CD.
Guru meminta murid-murid membuat catatan
mengenai persembahan movie maker tersebut.
Maklumat yang perlu dicatat ialah
:
1. Nama rumah
2. Lokasi
Guru memanggil beberapa orang
murid untuk menulis di papan tulis dan menyatakan jenis dan nama rumah yang
terdapat di Malaysia.
Mengakses internet dan
menghasilkan tugasan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Guru meminta murid-murid
berbincang dalam kumpulan kecil (mengikut tahap kemampuan) bagi menyelesaikan
tugasan yang diberi.
Kumpulan Rumah Panjang
- Dikehendaki mencari maklumat tentang rumah panjang dari segi reka bentuk
dan keistimewaannya.
- Tulis dapatan kumpulan dalam lembaran kerja yang disediakan.
Kumpulan Rumah Minangkabau
- Dikehendaki mencari maklumat tentang rumah Minangkabau dari segi reka
bentuk dan keistimewaannya.
- Tulis dapatan kumpulan dalam lembaran kerja yang disediakan.
Kumpulan Rumah Limas
- Dikehendaki mencari maklumat tentang rumah Limas dari segi reka
bentuk dan keistimewaannya.
- Tulis dapatan kumpulan dalam lembaran kerja yang disediakan.
Kumpulan Rumah Teres
- Dikehendaki mencari maklumat tentang rumah Teres dari segi reka
bentuk dan keistimewaannya.
- Tulis dapatan kumpulan dalam lembaran kerja yang disediakan.
Kumpulan Rumah Pangsa
- Dikehendaki mencari maklumat tentang rumah Pangsa dari segi reka
bentuk dan keistimewaannya.
- Tulis dapatan kumpulan dalam lembaran kerja yang disediakan.
|
Langkah
3
(
15 minit )
|
i) Rumah Panjang
- maklumat rumah panjang dari
segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
ii) Rumah Minangkabau
- maklumat rumah Minangkabau
dari segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
iii) Rumah Limas
- maklumat rumah Limas
dari segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
iv) Rumah Teres
- maklumat rumah Teres
dari segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
v) Rumah Pangsa
- maklumat rumah Pangsa
dari segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
|
Guru meminta murid-murid memuat
turun maklumat dari internet ke MS Word.
Guru meminta setiap kumpulan
membentangkan hasil kerja masing-masing.
Wakil dari setiap kumpulan
membentangkan hasil tugasan di hadapan kelas dengan menggunakan MS Word.
Setiap kumpulan akan memurnikan
tugasan mereka dengan bimbingan guru.
|
Langkah
4
(
10 minit )
|
Latihan bertulis
(rujuk lembaran kerja)
|
Guru mengedarkan lembaran kerja
kepada murid dan rakan arahan yang berkaitan.
Semua murid menjawab soalan dalam
masa yang ditetapkan.
Semua jawapan dikumpulkan setelah
masa tamat.
Guru menyoal murid dan membimbing
mereka membuat kesimpulan pelajaran.
Akhir sekali, guru memberi
tugasan membuat buku skrap dalam kumpulan dan menyiapkannya di rumah.
|
Penutup
(
2 minit )
|
Jenis rumah di Malaysia:
i) Rumah Tradisional
ii) rumah Moden
|
Guru bersoal jawab secara lisan berkaitan
dengan jenis-jenis dan nama-nama rumah di Malaysia.
(i) Rumah Panjang
- maklumat rumah panjang dari
segi :
1) Rekabentuk
2) Keistimewaannya
1. Namakan tiga contoh rumah
tradisional di Malaysia yang anda telah pelajari?
2. Namakan tiga contoh rumah moden
di Malaysia yang anda telah pelajari?
3. Nyatakan tiga daripada lima jenis rekabentuk rumah di Malaysia?
4. Nyatakan tiga daripada lima keistimewaan
rumah di Malaysia?
|
Kesimpulan : Negara kita
mempunyai 2 jenis rumah iaitu rumah tradidisional dan moden. Rumah Tradisional masih mengekalkan ciri
reka bentuk masyarakat dahulu. Kebanyakkan diperbuat daripada kayu. Rumah Moden
pula mempunyai reka bentuk yang baru mengikut perkembangan semasa. Bahan utama
binaannya ialah batu-bata dan simen.
Penilaian : Guru
menilai penguasaan murid melalui maklum balas terhadap soalan lisan, hasil
kerja individu, hasil kerja kumpulan dan latihan bertulis.
Tugasan : Membuat buku skrap
dalam kumpulan (kumpulan dalam langkah 2) Murid di minta mencari gambar-gambar
rumah mengikut jenis-jenis yang dinyatakan. Murid-murid juga disuruh membuat
catatan tentang reka bentuk dan keistimewaannya tentang rumah-rumah berkenaan.
Mereka diberi masa seminggu untuk menyiapkannya.
Refleksi :
Murid merasa seronok aktiviti pengajaran di adakan di makmal komputer. Murid juga merasa seronok apabila menonton berkaitan dengan bentuk rumah pada skrin makmal komputer,
Penerapan nilai yang positif dalam pengajaran ialah guru telah berjaya menerap nilai-nilai positif melalui pemerhatian guru ketika proses pengajaran dan pembelajaran di jalan kan melalui aktviti membuat buku skrap dalam kumpulan. Nilai positif iaitu kerjasama dan bertolak ansur.
Guru menilai penguasaan murid melalui maklum balas terhadap soalan lisan, hasil kerja individu, hasil kerja kumpulan dan latihan bertulis.
Refleksi :
Penerapan nilai yang positif dalam pengajaran ialah guru telah berjaya menerap nilai-nilai positif melalui pemerhatian guru ketika proses pengajaran dan pembelajaran di jalan kan melalui aktviti membuat buku skrap dalam kumpulan. Nilai positif iaitu kerjasama dan bertolak ansur.
Guru menilai penguasaan murid melalui maklum balas terhadap soalan lisan, hasil kerja individu, hasil kerja kumpulan dan latihan bertulis.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan